Elleboog

Elleboog arthrose

Arthrose of slijtage van het gewricht kan, net zoals in de heup - knie en andere gewrichten, ook optreden thv de elleboog. De patiënt zal pijn ervaren bij heffen, draaien of wringen, kan occasioneel voorwerpen laten vallen en in sommige gevallen ook 's nachts gehinderd worden door pijn en/of blokkages. Dit komt hoofdzakelijk voor bij mensen die zware handenarbeid hebben verricht of in het verleden een breuk of ontwrichting van de elleboog hebben gehad.

Behandeling?

Bij milde klachten kan er gewerkt worden met medicatie : pijnstillers en ontstekingsremmers. Een volgende stap kan zijn om het gewricht in te spuiten, hetzij met cortisone, hetzij met hyaluronzuur ( 'kraakbeengel' ). Het is uitermate belangrijk om de elleboog te blijven bewegen om verstijving te voorkomen, dit is een veel voorkomend probleem bij arthrose.

Bij onvoldoende verbetering met medicatie en inspuiting, en indien de arthrose niet te uitgesproken is, kan de arts u voorstellen om een kijkoperatie of arthroscopie te laten uitvoeren. Hiermee kan een 'spoeling' van het gewricht uitgevoerd worden waarbij het ontstekingsweefsel in het gewricht kan worden verwijderd, eventuele losse kraakbeenfragmenten kunnen worden weggehaald en een grondige inspectie van het gewricht kan worden doorgevoerd om de feitelijke schade te beoordelen.

Elleboogprothese : half of volledig?

Bij vergevorderde arthrose kan de chirurg u voorstellen om een prothese te plaatsen thv het ellebooggewricht. Net zoals bij de knie kan er geopteerd worden voor een gedeeltelijke vervanging van het gewricht ( halve elleboogprothese, of UNI elleboog ) of een volledige vervanging.