Heup

Heupprothese

Een heupprothese is één van de meest uitgevoerde operaties bij de oudere bevolking. Economisch gezien geeft deze ingreep zeer goede resultaten ; resultaten die qua kosten en verbetering van leven veel beter zijn dan bijna alle andere operaties in deze leeftijdsgroep.

Voor patiënten die opgenomen worden voor het plaatsen van een heupprothese werd in het Jan Ypermanziekenhuis het Avanti -programma opgericht.

Het heupteam heeft een sterke expertise in mini-invasieve spiersparende heuptechnieken. De meest succesvolle spiersparende heuptechnieken (SuperPATH en anterieure Bikini) worden standaard toegepast.

Voor de jonge sporter of aktieve mannen bieden we al meer dan 15 jaar RESURFACING aan.

Waarom een heupprothese?

Heupbreuken

Soms wordt een heupprothese geplaatst bij heupbreuken bij oudere personen.

Dit is vaak het geval wanneer de heupkop (de bol) afgebroken is door een val. De bol wordt vervangen door een metalen bol, die aan het bovenbeen vastzit met een steel. Hierbij wordt soms de pan (waar de bol in draait) aan het bekken niet vervangen. Men spreekt dan van een hemiprothese of een zogenaamde ‘halve heup’. Voordeel is dat de tijdsduur en de kost van de operatie zo laag mogelijk wordt gehouden, en dit is uiteraard van belang bij oudere patienten. Hier moet men immers zorgen dat de bejaarde persoon zo snel mogelijk weer te been is, want blijven liggen in bed betekent voor hen meestal bijkomende complicaties.

Arthrose

Meestal wordt een THP echter geplaatst omdat het kraakbeen van het heupgewricht beschadigd of volledig verwoest is.

Het kraakbeen is het gladde oppervlak in het gewricht, dat dient om soepel te kunnen bewegen. Het kan slijten door gebruik (arthrose), of ziek zijn door een ziekte (vb rheuma), of beschadigd zijn door een ongeval, of kapot gaan bij doorbloedingsstoornissen (vb door sommige medicaties gebruikt in de behandeling van kanker, na bestraling, door overmatig alcoholgebruik, enz…)

Wanneer het kraakbeen teveel beschadigd is, kan de heup niet meer normaal gebruikt worden. Bij beweging en steunen is er pijn.

In het beginstadium wordt deze pijn gevoeld na lang stappen of bij bergop of bergaf wandelen. Bij meer uitgesproken aantasting is er ook pijn in rust of ‘s nachts.
De pijn kan gevoeld worden in de lies, of aan de zijkant van het bovenbeen (aan de grote knobbel die je kan voelen), of achteraan in de bil, of in het bovenbeen, of zelfs in de knie! De pijn kan ook op meerdere plaatsen tegelijk gevoeld worden.

Een ander probleem is stijfheid. Deze kan extreme vormen aannemen, en sommige patienten hebben bijna geen beweging meer in de heup. Dit kan in het dagdagelijkse leven veel problemen geven! Een simpel dagelijks ritueel als sokken aan- of uitdoen kan dan een nachtmerrie worden. Ook het liefdesleven kan hierdoor moeilijk of onmogelijk worden…!

Verloop

Voor een THP dient u geen speciaal dieet te volgen. Uw voeding zal aangepast zijn aan deze welke u gewoon bent. Hartpatienten, diabetici, patienten met nierlijden, enz…. krijgen natuurlijk hun dieet verder op de kamer. Een gezonde voeding met verse groenten en fruit helpen u sneller recupereren van de ingreep!

Een opname van 2 tot 3 dagen is te voorzien. Gedurende deze periode leert u met de kinesist op een juiste manier bepaalde bewegingen te doen die u nodig heeft : opstaan uit een stoel, wandelen met krukken, trappen doen, hoe in/uit uit bad en bed geraken, hoe kousen aandoen en hoe iets van de grond te rapen.

Tijdens de hospitalisatie worden voetpompen gebruikt, evenals bloedverdunnende medicatie (meestal aspirine) om bloedklontervorming in de benen te vermijden. Deze klontervorming wordt thromboflebitis of DVT genoemd en is een van de meest belangrijke verwikkelingen die dient vermeden te worden.