Asafwijking - osteotomie

Bijna niemand heeft perfect rechte benen: de meesten onder ons hebben een zekere vorm van O-benen of X-benen. Meestal is deze asafwijking beperkt en geeft deze geen klachten. In sommige gevallen leidt een meer uitgesproken asafwijking tot pijn aan de zijkant van de knie. Bij O-benen is dit de binnenkant, bij X-benen de buitenkant.

Lichte vormen van O-benen of X-benen die geen pijn veroorzaken vereisen geen behandeling. Een zeldzame keer is een steunzool aangewezen. Bij pijn kan pijnstilling, een ontstekingsremmer of een inspuiting met cortisone of hyaluronzuur nuttig zijn.

Een proeftherapie met een unloader brace wordt soms toegepast: dit is een brace die de aangetaste kant onlast door het been in correctiestand te duwen. Op die manier wordt de druk in de knie beter verdeeld, waardoor de pijn kan afnemen. Dit is in principe een tijdelijke behandeling, aangezien de brace niet dag in dag uit kan gedragen worden.

Een osteotomie of ascorrectie van de knie wordt gedaan bij jongere mensen die een afwijkende stand van het been hebben. Hierbij wordt een kunstmatige breuk in het been gecreëerd, waarbij de as wordt gecorrigeerd om op die manier de drukverdeling in de knie te verbeteren. De revalidatie hiervan is traag (een 4-tal maanden). Complicaties zijn niet frequent maar komen voor: bloeding, infectie en zenuwletsel, waarvoor in sommige gevallen een heringreep nodig is. Ook dient de plaat over het algemeen na 1 jaar verwijderd te worden.