Kraakbeenletsel

De binnenzijde van de knie is bedekt met kraakbeen. Dit zorgt ervoor dat de bewegingen van de knie bij het stappen en het gebruik van de knie vlot en pijnloos verlopen. Dit kraakbeen beschermt als het ware de knie zelf. Ten gevolge van slijtage of een trauma kan een letsel in dit kraakbeen ontstaan.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een botbreuk geneest een kraakbeenletsel niet vanzelf. Het kraakbeen heeft geen eigen bloedvoorziening, waardoor het niet kan herstellen eens het beschadigd is. Kraakbeenletsels geven op hun aanleiding op termijn aanleiding tot slijtage van het kniegewricht.

In heel wat gevallen veroorzaakt een kraakbeenletsel weinig of geen last en is geen behandeling nodig. In sommige gevallen, als de aantasting meer uitgebreid is, kan verdere behandeling nodig zijn.

De eerste fase van de behandeling is pijnstilling, ontstekingsremmers en eventueel kinesitherapie. Aanvullend kan de inname van "kraakbeensupplementen" nuttig zijn. Een knieband kan ook een zekere pijnverlichting geven.

In sommige gevallen is een operatie geïndiceerd. Dit bijvoorbeeld als er echte blokkageklachten zijn ten gevolge van bijvoorbeeld een stuk kraakbeen dat losgekomen is. In dat geval is een kijkoperatie nuttig.

Bij een kijkoperatie worden 2 kleine gaatjes gemaakt in de knie langs waar een camera en werkinstrumenten worden ingebracht. Losse kraakbeenflappen kunnen effen gemaakt worden. Ook kan een zogenaamde "icepicking" of "microfractuur" verrichten worden. Hierbij wordt het kraakbeenletsel proper gemaakt en worden kleine gaatjes in het onderliggende bot gemaakt langswaar zich stamcellen in het letsel nestelen en nieuw "litteken kraakbeen" zich kan vormen, zoals te zien is op deze foto.

De kwaliteit hiervan is minder goed dan het originele kraakbeen maar biedt wel een zekere bescherming. Het opgroeien van dit littekenkraakbeen duurt ongeveer 4 tot 6 maanden! Zeker de eerste weken is het opgroeien hiervan precair en dient de knie ontlast te worden met een brace en 2 krukken voor 6 weken.

Andere mogelijkheden?

Indien het letsel te groot is of indien de behandeling tot dan ontoereikend is kunnen verdere ingrepen uitgevoerd worden op individuele basis, zoals transplantatie van één of meerdere plugs bot met kraakbeen, het implanteren van biologische materialen of het selectief vervangen van bot en kraakbeen met een kunstimplantaat. Dit is moeilijke materie die uw arts rechtstreek met u overloopt.