Verkalkingen in de pezen

Het woord “calcificatie” betekent verkalking of calcium neerslag. Calciumkristallen kunnen zich afzetten in pezen. Dit kan in alle pezen van het lichaam gebeuren. In de schouder worden de pezen van de Rotator Cuff aangetast.

Vrouwen worden vaker aangetast dan mannen. Vaak blijven calcificaties onopgemerkt: ze geven niet altijd hinder.

Mensen die zware arbeid verrichten worden zeker niet meer aangetast, en ook occasionele zware arbeid lokt de vorming van kalkneerslag voor zover we weten niet uit.

Er worden klassiek drie stadia in deze “ziekte” doorgemaakt.

In de vormingsfase zijn er relatief weinig klachten, soms ontstekingsverschijnselen in de pezen die pijnlijk kunnen zijn. Soms is er nachtelijke pijn of ongemak bij het liggen op de schouder.

In de tweede fase is de kalkneerslag aanwezig en geeft meestal alleen last bij bepaalde overbelastende activiteiten. Vooral met de arm in de hoogte werken kan dit uitlokken (zoals bv een plafond schilderen). Na enige tijd rust verdwijnt de pijn.

In de derde fase kan de kalk ‘uitbreken’, net zoals een zweer. De kalkneerslag is als pasta; het is geen steen! Wanneer de pasta uitbreekt, is het als een tube tandpasta die uitgeduwd wordt! De calcium komt dan terecht in de ruimte tussen de kop van de bovenarm en de beenderige machet die de schouder omgeeft (het acromion). In deze ruimte bevindt zich een slijmbeurs, en deze gaat door de calcium heel hevig ontsteken. Deze fase is bijzonder pijnlijk.

Warmte en pijnverlichtende kine helpen om de pijn meer draaglijk te maken.

De pijn dient onder controle gehouden te worden door simpele pijnstillers zoals paracetamol, aspirine of anti-inflammatoire middelen.

De calcium kan met heel kleine beetjes vrijkomen en zo altijd opnieuw en vrij langdurig voor hinder zorgen. Soms kan de pijn ook ondraaglijk zijn, ondanks vele pijnstillers.

Operatief

In deze gevallen kan het aangewezen zijn om de kalkneerslag chirurgisch te verwijderen en uit te spoelen. Dit gebeurt via arthroscopie van de schouder(kijkoperatie).

Via enkele kleine gaatjes wordt een camera in de schouder ingebracht. De zone van calciumneerslag wordt opgezocht, en net zoals bij een zweer, wordt dan de calciumpasta uitgeduwd en weggespoeld. De zone in de pees wordt uitgekuist en het ontstekingsweefsel eromheen wordt weggenomen (dit wordt een “bursectomie” genoemd). Hierdoor gaat de pijn zeer snel verminderen. Tevens wordt meestal wat meer ruimte gecreëerd voor de zieke pees: acromioplastie (zie elders).

Maar de zone waar de calciumneerslag aanwezig was, blijft als een wonde achter (opnieuw zoals bij een zweer). Deze moet genezen, en aangezien het hier een pees betreft, duurt dit herstel al gauw enkele maanden. In deze genezingsfase kan het dan ook zijn dat u nog pijn ondervindt bij bepaalde belastende activiteiten, vnl bij werken met de arm in de hoogte.

Tijdens de revalidatie zal men ervoor zorgen dat de beweeglijkheid in de schouder behouden of herwonnen wordt. Rigoureuze oefeningen of manipulaties dienen vermeden te worden aangezien zij de pijn en ontstekingsverschijnselen kunnen verergeren. Aangeraden wordt om meermaals daags de schouder in alle richtingen goed uit te stretchen.