Heup

Arthroscopie heup

Wat is heuparthroscopie?

Heuparthroscopie is een nieuwe ontwikkeling in de behandeling van aandoeningen van het heupgewricht. Het Jan Ypermanziekenhuis is één van de centra waar heuparthroscopie zeer regelmatig wordt uitgevoerd (>200/jaar). Dr Somers heeft >20 jaar ervaring met heuparthroscopie. Dr Vanbiervliet heeft zich ook toegelegd op heuparthroscopie en voert deze ingreep regelmatig uit.

Tijdens een heup arthroscopie wordt via 2 of 3 zeer kleine insneden (0.5 tot 1 cm) een camera in het heupgewricht ingebracht en wordt binnenin het gewricht de nodige chirurgie met precisie-instrumenten uitgevoerd.

De ingreep wordt meestal onder algemene anesthesie uitgevoerd.

Wat kan behandeld worden via arthroscopie?

- kraakbeenletsels van het heupgewricht

- losse kraakbeenschilfers, botfragmenten of vreemde lichamen die zich in het gewricht bevinden en dienen verwijderd te worden.
- behandeling van reumatoide arthritis - synovectomie
- labrumletsels
- gewrichtsontstekingen - synovitis van de heup
- letsels van gewrichtsbanden en kapsel, inzonder ligamentum teres letsels
- instabiliteitsproblemen
- heupinfecties
- verwijderen van losse fragmenten in heupprothese

- pijn na luxaties en fraktuurluxaties van de heup,

- psoasimpingement; psoas bursitis
- FAI: cam- en pincer impingement
- verwijderen van botaangroei in selectieve gevallen
- milde vormen van heuparthrose
- osteochondritis dissecans
- synovectomie voor villonodulaire synovitis
- selectieve gevallen van avasculaire necrose
- endoscopische behandeling van "snapping hip syndroom"
- evaluatie en behandeling van blijvende pijn na THP in selectieve gevallen

SNAPPING HIP SYNDROOM

Snapping Hip is een aandoening die regelmatig voorkomt, zeker bij wat hyperlakse personen (meer frekwent bij jonge vrouwen).

Het betreft een klikkend gevoel over de buitenzijde van de heup/dijregio. Deze "klik" of "snap" in het engels taalgebruik, kan al dan niet pijnlijk zijn. Het probleem wordt veroorzaakt door het klikken van het buitenste peesblad aan de heup (de tensor fascia lata) over de grote trochanter van de heup. Personen die deze aandoening hebben kunnen deze klik ervaren bij bepaalde bewegingen of gewoon zelfs bij het stappen. Met de hand op de heup buitenzijde kan dit zeer goed gevoeld worden: er verspringt iets over de grote heupknobbel.

De aandoening is volledig gooedaardig en behoeft enkel behandeling bij belangrijke hinder / pijn.

LABRUMLETSELS

Het labrum is een zachte structuur die rond de kom van de heup zit, en die als een zuignap rond de heupkop aansluit. Scheuren kunnen voorkomen door trauma, vaak bij sportletsels. Ook in het kader van CAM impingement worden labrumscheuren vastgesteld. Er bestaan ook slijtagescheuren en ook verkalkingen in het labrum komen voor. Labrumletsels worden al 20 jaar via arthroscopie behandeld. Meestal wordt een labrumhechting uitgevoerd. Soms dient het beschadigde labrum weggenomen te worden. De dienst heeft ervaring met labrumreconstructies met eigen of donorpees materiaal.

FAI (Femoro Acetabulair Impingement)

FAI IS DE BELANGRIJKSTE REDEN VAN VROEGTIJDIGE ARTHROSIS VAN DE HEUP.
FAI komt frekwent voor bij jonge sporters en is een belangrijke reden van heuppijn of liespijn. FAI wordt al vele jaren in het ziekenhuis behandeld via heuparthroscopie. De meest voorkomende vorm is CAM impingement. De dienst is voorloper in de behandeling van kraakbeenletsels bij FAI. AMIC en stamceltherapie worden courant toegepast, en altijd via heuparthroscopie. Zie ook hoofdstuk FAI.