Patellaluxatie

Een patellaluxatie is een ontwrichting van de knieschijf. Dit ontstaat veelal door een rechtstreekse slag op de zijkant van de knie. Als de knieschijf onmiddellijk terug op zijn plaats terugschiet is de pijn snel terug over. Soms gebeurt het dat dit niet vanzelf gebeurt en dat een hulpverlener dit dient te doen. Het strekken van het been zorgt ervoor dat de knieschijf terug op zijn plaats komt.

Nadien zwelt de knie op, hetgeen pijnlijk kan zijn. Ijs en pijnstillers kunnen in die gevallen pijnverlichtend werken. Soms is een immobilisatie in gips nodig om de pijn te controleren. Nadat de meeste pijn weggetrekt is het nuttig om kinesitherapie te volgen om de spieren rond de knieschijf op te trainen.

Als een knieschijf voor de eerste maal uit de kom gaat is de behandeling in principe niet-operatief. Een tijdelijke immobilisatie in gips of brace is soms nodig. Nadien is kinesitherapie aangewezen om de spieren te versterken.

Bij een patellaluxatie scheurt een bandje door dat helpt om de knieschijf op zijn plaats te houden. Dit bandje heet het "MPFL". Dit bandje verzorgt de stabiliteit van de knieschijf, waardoor de kans op een nieuwe patellaluxatie groter is. Na een eerste patellaluxatie is de kans +/- 20 à 25% dat dit opnieuw gebeurt. Na een tweede patellaluxatie is de kans groter dan 50% dat dit zich opnieuw voordoet.

Het is dan ook pas als de knieschijf 2x of meer ontwricht is dat een operatie wordt gedaan. Er bestaan 2 soorten operaties.

Ten eerste kan het "MPFL" opnieuw gemaakt worden met een pees, die wordt gefixeerd door een pees te fixeren tussen de knieschijf en het bovenbeen. Op die manier wordt het bandje dat de knieschijf stabiliseert opnieuw gemaakt waardoor de kans dat de knieschijf opnieuw ontwricht drastisch verlaagt.

Ten tweede kan de aanhechting van de knieschijf op het onderbeen meer naar binnen gebracht worden. Zo loopt de knieschijf beter in zijn goot waardoor de kans dat de knieschijf uit de kom gaat vermindert. Dit houdt weliswaar in dat een breuk wordt gecreëerd in de knie die moet genezen.

Nadien?

Na de ingreep volgt een immobilisatie in brace gedurende 6 tot 8 weken. Gedurende die periode is het gebruik van 2 krukken aangewezen. Bij het stappen mag de voet op de grond gezet worden, zonder volledig door te steunen. Sporten kunnen na 4 maanden hervat worden.