Patellapeestendinose

Patellapeestendinose is hetzelfde als een ontsteking van de kniepees. Een andere benaming is een "jumpers knee". Deze naam beschrijft het probleem: het wordt veroorzaakt door veel te springen, en komt vaak voor bij sporters die sprongsporten beoefenen zoals bakset, volleybal, voetbal, ...

Deze aandoening veroorzaakt pijn in de voorzijde van de knie. De pijn is vaak branderig en aanwezig tijdens en na het sporten.

Ijs, pijnstillers en een ontstekingswerende gel kunnen de pijn verlichten. Een speciaal bandje dat kan verkregen worden in de apotheek kan nuttig zijn om te gebruiken tijdens het sporten. Ook ontstekingsremmers hebben hun plaats in de behandeling, bespreek dit met uw huisarts. De hoeksteen van de behandeling is kinesitherapie en een goede opwarming voor het sporten. Het probleem wordt veroorzaakt door te korte spiergroepen, waarvoor stretchingsoefeningen, aangeleerd bij de kinesist, zeer belangrijk zijn.

In de meer hardnekkige gevallen kan een inspuiting aangewezen zijn. Hiervoor kan hyaluronzuur of PRP (bloedplaatjesrijk plasma) gebruikt worden. Deze inspuitingen kunnen gebeuren op de raadpleging en geven beterschap in ongeveer 50% van de gevallen. Het inspuiten van cortisone in de pees zelf is uit den boze aangezien dit scheuren van de pees kan veroorzaken.

In zelfzame gevallen kan een operatie soelaas brengen. Dit kan in de meest hardnekkige gevallen. Dit gebeurt via een incisie over de kniepees vooraan, waarbij een stukje ziek peesweefsel wordt uitgesneden en er klievingen worden gemaakt in de pees om de bloedvoorziening te verbeteren.