Voet en enkel

Hielpijn...hielspoor... fasciitis plantaris

1. Fasciitis plantaris

Dit is een frequente oorzaak van pijn in de hiel. De "fascia plantaris" is een geheel van spieren en ligamenten die de voetboog ondersteunen. Een fasciitis is een ontsteking van die pees op de plaats waar die structuur vasthecht op het hielbeen. Typerend zijn de ochtendpijnen en startpijnen die naderhand geleidelijk afnemen, om ’s avonds terug heftiger te worden. De pijn doet zich vooral voor bij het inzetten van de belasting op de voet. Dit gaat soms gepaard met een radiografisch vaststellen van een "hielspoor".

Een behandeling is meestal langdurig en niet-heelkundig door oa. gebruik te maken van medicatie, rust, vermagering, kiné, aanpassen van de schoenen,  steunzolen, het toedienen van een lokale infiltratie, het opleggen van een gipstherapie, stretchen, nachtspalk, ECSW (extra-corporele-shock-wave) behandelingen en in zeldzame gevallen,  een heelkundige behandeling.

Ook na de genezing dient een blijvende inspanning te worden geleverd om de uitlokkende factoren van de last onder controle te houden.

2. EPIPHYSAIRE hielpijn (ziekte van SEVER)

Tijdens de groei (8 - 12 jaar) kunnen mechanische pijnklachten ontstaan ter hoogte van de hiel. Er ontstaat een pijn bij belasten van de hielgroeischijf, hetgeen hindert bij het sporten. Deze aandoening is steeds goedaardig  en wordt benaderd via opleggen van rust, stretchen van de structuren, aanpassen van schoeisel, eventueel steunzolen en tijdelijke medicatie. Vooral bij jonge sportievelingen is dit een vervelende aangelegenheid, want de prestaties dienen meestal te worden bijgestuurd.

Men dient te beseffen dat deze jeugdige pijn een goedaardig patroon heeft, maar desalniettemin functioneel gedurende enige tijd hinderend kan zijn.

3. NEUROGENE pijn

Soms kunnen hielpijnen ontstaan door een knellen van een zenuwstructuur in de achtervoet, hetgeen een verdere specifieke behandeling vereist.

In eerste fase zal men de oorzaak onder controle brengen. Zodoende zal men aandacht geven aan het ondersteunen van de voetboog, waar deze zou falen, of benut men een correctie van de achtervoet, brengt men zacht hielkussen aan.

Indien onvoldoende resultaat na enkele weken kan men beroep doen op andere toegevoegde behandelingsmiddelen. De lokale infiltratie, kinesitherapie, met stretchen, medicatie, shock-wave behandelingen en andere. Heelkunde wordt soms in een zeldzaam geval voorgesteld. Men moet er zich bij elke wijze van behandelen van bewust zijn dat de resultaten veelal slechts langzaam worden bereikt, soms na meerdere maanden.